AKTUALITY

» Zobrazit všechny články z rubriky

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová schválila po projednání v 27. poradě vedení MŠMT Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude Česká školní inspekce postupovat. 

Schválená kritéria jsou formulována pro potřeby vnějšího hodnocení instituce a vytvářejí logický rámec, který umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a školských služeb na úrovni školy, vzdělávacího programu a vedení pedagogického procesu. Tento rámec umožňuje sledovat dosahování cílů vzdělávání podle školních vzdělávacích programů a vyhodnotit pokrok škol v čase. Agregované údaje jsou podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávací soustavy a jejich částí.

Schválená kritéria vycházejí z vytvořeného modelu tzv. kvalitní školy, který byl výsledkem činnosti expertní skupiny složené ze zástupců České školní inspekce i externích odborníků. Model tzv. kvalitní školy i z něj vycházející kritéria byly průběžně konzultovány s širokou odbornou veřejností v rámci národní debaty o kvalitní škole, kterou v říjnu 2014 vyhlásil ministr školství, mládeže a tělovýchovy. Kritéria jsou tak výsledkem konsenzu všech stěžejních skupin aktérů v rámci počátečního vzdělávání, kteří s předkládanou podobou kritérií vyslovili souhlas. Všeobecně projednaná, odsouhlasená a akceptovaná kritéria jsou zárukou neměnnosti a stability národního rámce pro hodnocení, což byl dlouhodobý požadavek nejen národních odborníků na vzdělávání, ale také mezinárodních institucí (obsaženo např. ve Zprávě OECD o hodnocení vzdělávání v ČR za rok 2012).

Kritéria jsou zpracována v modifikacích pro mateřské školy, základní školy, střední školy – gymnázia, středí odborné školy a vyšší odborné školy a jsou sestavena takovým způsobem, aby mohla být postupně využívána také v rámci vlastního hodnocení přímo jednotlivými školami a školskými zařízeními a také pro hodnocení prováděné ze strany zřizovatelů.

Pro vlastní výkon inspekční činnosti a pro posuzování a hodnocení kvality škol a školských zařízení optikou těchto kritérií jsou v současné době dokončovány podrobné interní inspekční postupy a také hodnoticí škála a soustava indikátorů, které zajistí měřitelnost a relevantní posuzování uvedených oblastí. V následujícím období pak bude Česká školní inspekce pokračovat v přípravě metodických podkladů a dalších souvisejících dokumentů, které umožní plné sdílení těchto kritérií a jejich plnou využitelnost jak v rámci autoevaluace, tak pro hodnocení ze strany zřizovatelů.

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání