AKTUALITY

  • 11.1.2018

    Poslanci projednali výroční zprávu České školní inspekce

    Ve čtvrtek 11. ledna 2018 představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal členům Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR hlavní zjištění, závěry a doporučení obsažené ve výroční zprávě České školní inspekce za školní rok 2016/2017.

  • 4.1.2018

    Inspirace pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky – vzdělávání pedagogů

    Česká školní inspekce připravila pro učitele základních a středních škol specifický vzdělávací program zaměřený na využití didaktického potenciálu uvolněných úloh z mezinárodního šetření PISA. Cílem vzdělávacího programu není rozebírat metodologické či teoretické aspekty mezinárodního šetření PISA, ale nabídnout pedagogům možnost hlouběji porozumět záměrům a konstrukci používaných testových úloh, a poskytnout jim tak určitý metodický návod, konkrétní tematické příklady a inspiraci pro práci s úlohami přímo ve výuce. Účastníci vzdělávacího programu se zároveň naučí pracovat s inspekčním systémem elektronického testování InspIS SET, především v modulu školního testování.

  • 12.12.2017

    Informační bulletin České školní inspekce

    Česká školní inspekce zveřejňuje informační bulletin.

  • 5.12.2017

    Mezinárodní šetření PIRLS 2016 - Národní zpráva

    Česká školní inspekce zveřejňuje národní zprávu z mezinárodního šetření PIRLS 2016 zaměřeného na čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základní školy.

  • 1.12.2017

    Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017-výroční zpráva ČŠI

    V souladu s § 174 odstavec 13 školského zákona zveřejňuje Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2016/2017, která obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy v České republice.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce ověří úroveň žáků ve vybraných gramotnostech

V pondělí dne 13. listopadu 2017 zahájila Česká školní inspekce další ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, které bude v tomto školním roce zaměřeno na žáky 9. ročníků základních škol a žáky 2. ročníků středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Sledovanými oblastmi budou čtenářská, matematická a sociální gramotnost a znalosti a dovednosti žáků získávané a rozvíjené v rámci mediální výchovy.  Do vzorku je zařazeno přibližně 600 základních a 600 středních škol, přičemž v každé škole budou zjišťovány výsledky žáků pouze v jedné z uvedených oblastí.

Cíle testování

Cílem zjišťování výsledků žáků je poskytnout žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání. Zjišťování bude ověřovat míru dosažení vybraných očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů. Získané informace budou nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce (objektivní informace o míře získaných vědomostí a dovedností), ale také významným evaluačním nástrojem pro školy (vlastní hodnocení efektivity vzdělávání) a zdrojem potřebných datových podkladů pro případné úpravy kurikulárních dokumentů, zejména z pohledu sledování, hodnocení a případných úprav cílů vzdělávání.
 

Vypovídací hodnota výsledků

Výsledky tohoto testování samy o sobě samozřejmě neřeknou, zda je škola či výuka v ní dobrá nebo špatná. Výsledek v testu nevypovídá ani o tom, jak dobrý je v dané oblasti žák, případně třída – na to testy postihují příliš úzké spektrum vzdělávacích cílů. Z výsledků testu nebo jeho tematických částí však bude možné vyčíst užitečné informace o tom, která z témat zahrnutých v testech jsou žáci schopni řešit lépe a která hůře, a promítnout pak tyto informace do budoucí výuky. Na úrovni vzdělávacího systému budou výsledky výběrového zjišťování např. významným indikátorem správnosti nastavení výstupů v příslušném rámcovém vzdělávacím programu, dílčím podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávání nebo zdrojem důležitých podnětů pro didaktiky jednotlivých relevantních vzdělávacích oborů.
 

Realizace

Zjišťování výsledků žáků bude provedeno v termínu od 13. listopadu do 24. listopadu 2017, určení konkrétních dnů pro realizaci vlastního testování ve škole v rámci výše stanoveného rozpětí je zcela na rozhodnutí ředitele školy. Je tedy možné, aby všichni žáci řešili testy ve stejný den, stejně tak je možné testování rozdělit do více dní, nejpozději však musí být provedeno do 24. listopadu 2017 (včetně případných náhradních termínů pro žáky, kteří budou v den určený školou pro testování chybět). Žáci obdrží základní informaci o výsledku svého testu ihned po jeho ukončení, souhrnné výsledky pak budou k dispozici od 4. prosince 2017. Testy jsou připraveny i ve variantě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich účast je však nepovinná a zůstává na rozhodnutí ředitele školy.
 

Testovací systém

Zjišťování výsledků žáků je, stejně jako každý rok již od roku 2012, realizováno prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET (v modulu certifikovaného testování) a s využitím testovací aplikace, která se ve škole (např. v počítačové učebně) instaluje na každý počítač, který bude pro elektronické zjišťování výsledků žáků použit.
 

Informovanost škol

Všechny školy, které jsou do testovaného vzorku zařazeny, obdržely tuto informaci spolu s prvními instrukcemi souvisejícími s přípravou tohoto zjišťování již v polovině června 2017, tak, aby s touto skutečností mohli jejich ředitelé při přípravě školního roku 2017/2018 počítat.
 

Závěr

Ověřování výsledků žáků ve školním roce 2017/2018 je součástí šířeji koncipované tematické inspekční činnosti, která bude ve vymezených oblastech sledovat také podmínky vzdělávání, průběh vzdělávání a podporu rozvoje jednotlivých gramotností. Prezenční inspekční činnost se tak v případě uvedených gramotností uskuteční na vzorcích cca 150 základních a 150 středních škol, v případě hodnocení znalostí a dovedností získávaných a rozvíjených v rámci mediální výchovy pak na vzorcích cca 50 základních a 50 středních škol.