AKTUALITY

  • 7.8.2018

    Komplexní analýza dostupnosti stávajících datových zdrojů a jejich upotřebitelnosti

    Analýza je vstupním analytickým dokumentem vytvořeným v rámci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení a popisujícím disponibilní data využitelná pro analýzy v oblasti vzdělávání.

  • 7.8.2018

    Analýza zahraničních systémů sběru dat

    Analýza vytvořená v rámci realizace individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení popisuje národní systémy, nastavení i specifika při získávání a následném vyhodnocování empirických dat z oblasti školství a vzdělávacích soustav. Snahou je nalézt takové prvky ze zahraničních systémů, které by byly více či méně aplikovatelné v prostředí českého vzdělávacího systému a jeho evaluace.

  • 23.7.2018

    GDPR a web školy v InspIS PORTÁL

    Česká školní inspekce není v případě poskytnutí datového prostoru pro umístění webových stránek vytvořených prostřednictvím modulu InspIS PORTÁL zpracovatelem osobních údajů ve smyslu Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2016/679 ze dne 27. 4. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jen „GDPR“), a to ani v případě, že uživatel tohoto datového prostoru do něj v rámci svých webových stránek jakékoliv osobní údaje uloží.

  • 3.7.2018

    Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019.

  • 3.7.2018

    Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání ve 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 znění kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude Česká školní inspekce školy a školská zařízení ve školním roce 2018/2019 hodnotit. Kritéria vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy, který Česká školní inspekce ve spolupráci s externími odborníky vytvořila.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce provedla šetření PISA 2018 a TALIS 2018

V rámci pravidelného zapojování České republiky do mezinárodních šetření v oblasti vzdělávání provedla Česká školní inspekce na jaře tohoto roku hlavní sběry dat šetření PISA 2018, které bylo v aktuálním cyklu zaměřeno zejména na sledování čtenářské gramotnosti patnáctiletých žáků, a TALIS 2018 mapujícího pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol. Zároveň byl realizován také a pilotní sběr dat šetření TIMSS 2019, které se věnuje matematice a přírodovědě.

Pravidelné výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání představují cenný a nezastupitelný externí pohled na výkonnost vzdělávacího systému. Vyhodnocení žákovských odpovědí, zpracování dat a příprava zveřejnění jsou ale časově náročné, zejména s ohledem na velké množství zapojených států a ekonomik. Zjištění z hlavního sběru dat šetření PISA 2018 prezentující výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání tak budou zveřejněna prostřednictvím národní zprávy až v prosinci 2019 a zjištění z TALIS 2018 v červnu 2019.
 
Data z PISA 2018, v synergii se zjištěními z různých typů národní inspekční činnosti, významně přispějí k analýze silných a slabých stránek českých žáků ve čtenářské gramotnosti a umožní také blíže pochopit specifika a společné charakteristiky těch skupin žáků, kteří dosáhli na jedné straně těch nejlepších a na druhé straně těch nejhorších výsledků.
 
TALIS 2018 zase umožní sledovat, v jakém prostředí a v jakých podmínkách učitelé a ředitelé škol pracují, a zároveň učitelům a ředitelům poskytuje příležitost přispět svým pohledem k analýze vzdělávací oblasti a umožnit rozvoj vzdělávací politiky v otázkách, kterými se TALIS zabývá. V synergii s národními inspekčními zjištěními budou poznatky z TALIS 2018 zohledněny v aktivitách České školní inspekce zaměřených na podporu práce ředitelů a učitelů. Česká republika se navíc účastní i volitelného modulu, v jehož rámci byla část škol zapojena jak do PISA 2018, tak zároveň do TALIS 2018. Díky tomu bude možné analyzovat výsledky žáků v širším kontextu informací od učitelů a ředitelů, např. ve vazbě na podmínky a průběh vzdělávání.
 
Do mezinárodního šetření PISA 2018 bylo v období od 26. března do 4. května 2018 zapojeno 330 škol a 7 000 žáků narozených v roce 2002. Ze tří sledovaných funkčních gramotností (přírodovědná, matematická, čtenářská) je v cyklu 2018 hlavní pozornost věnována čtenářské gramotnosti. Základem projektu PISA je šetření ve všech členských zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Spolu s nimi se do PISA zapojují i ostatní země nebo ekonomické regiony. Cyklu PISA 2018 se jich účastní přes 80. Žáci vyplňují test v elektronické podobě.
 
Ve stejném období jako PISA 2018 proběhlo v České republice elektronické dotazování ředitelů a učitelů v rámci šetření TALIS 2018 (zapojeno 400 škol a 6 500 učitelů). Mezinárodní šetření o vyučování a učení TALIS je rovněž projektem OECD. TALIS mapuje podmínky pro práci učitelů a ředitelů škol a také jejich názory a postoje k tématům profesního rozvoje, výuky, pedagogického vedení apod. Do cyklu TALIS 2018 je zapojeno 45 států a ekonomik.
 
Od 12. března do 26. března 2018 se 38 škol, necelých 1 500 žáků a jejich rodičů a téměř 90 učitelů zapojilo také do pilotního šetření projektu TIMSS 2019 zaměřeného na matematiku a přírodovědu. Mezinárodního šetření TIMSS se účastní žáci na úrovni 4. a 8. ročníků základní školy. Projekt TIMSS organizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) a do cyklu TIMSS 2019 je zapojeno více než 50 zemí a ekonomik. V České republice se testování v rámci TIMSS aktuálně týká pouze žáků 4. ročníku základní školy. V cyklu TIMSS 2019 poprvé probíhá testování elektronickou cestou. Pilotní šetření bylo ve všech zapojených státech prováděno na menším vzorku škol a jeho cílem bylo ověřit zejména nově vytvořené úlohy a jednotlivé procesy přípravy, logistiky, vlastního sběru dat či vyhodnocování testů. Získané zkušenosti se pak na národní i mezinárodní úrovni využijí v rámci hlavního sběru dat, který se uskuteční na jaře roku 2019.
 
S výsledky mezinárodních šetření Česká školní inspekce vždy dále pracuje a důsledně je propojuje se zjištěními pocházejícími z národních inspekčních aktivit. S ohledem na pojetí testových úloh používaných v rámci mezinárodních šetření realizuje Česká školní inspekce od podzimu 2017 také specifické programy pro učitele, na nichž představuje možnosti práce s uvolněným testovými úlohami přímo při školní výuce s cílem využít jejich didaktický potenciál (konkrétně na příkladech uvolněných úloh z šetření PISA 2015 a TIMSS 2015). Do konce dubna 2018 interaktivně koncipovaným vzděláváním prošly již téměř tři tisíce učitelů. Další vlna vzdělávání, která bude realizována přímo ve školách s cílem podpořit celé školní kolektivy, resp. větší počty učitelů z dané školy, bude zahájena na podzim letošního roku.