AKTUALITY

» Zobrazit všechny články z rubriky

O projektu NIQES

Informační portál pro školy stejně jako další informační systémy využitelné ze strany škol či veřejnosti byly vyvinuty v rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES), který byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Šlo o rozvojový projekt České školní inspekce, jehož primárním cílem bylo vytvořit transformovaný systém národního inspekčního hodnocení škol a vyvinout nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení jejich kvality. Většina projektových výstupů byla konstruována tak, aby mohla sloužit také přímo školám, jejich ředitelům, učitelům, žákům a některé z nich i rodičům.

Projekt NIQES byl členěn do čtyř klíčových aktivit.

Hlavním cílem první klíčové aktivity bylo vytvořit soubor nových inspekčních postupů, nástrojů a metod pro zjišťování a hodnocení kvality vzdělávání jak na úrovni vzdělávací soustavy, tak na úrovni jednotlivých škol, a také zajistit rozvoj stávajícího informačního systému České školní inspekce pro aplikaci nových inspekčních postupů v praxi.

Prioritním cílem druhé klíčové aktivity bylo vytvořit systém pro inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů a zejména vytvořit funkční a uživatelsky příjemnou technologickou platformu pro podporu tvorby a administrace školních vzdělávacích programů ze strany pedagogických pracovníků.

Třetí klíčová aktivita projektu byla zaměřena na vybudování komplexního systému personálního rozvoje ČŠI a důsledné další vzdělávání školních inspektorů, pedagogů i ředitelů škol v problematice nových inspekčních postupů, metod a nástrojů vytvářených v rámci projektu a v oblasti práce s novými informačními systémy využitelnými pro školní praxi.

Čtvrtá klíčová aktivita si kladla za cíl vybudovat technologickou platformu pro elektronické ověřování výsledků žáků ve školách, napříč ročníky a předměty či gramotnostními oblastmi, a umožnit žákům, rodičům, školám i státu získat účinnou zpětnou vazbu o vzdělávacím procesu.

V rámci projektu byla vytvořena řada výstupů, které byly implementovány do hlavní činnosti České školní inspekce a které jsou k dispozici také školám a školským zařízením. Jde zejména o informační systémy rodinyInspIS (InspIS DATA – systém pro sběr a vyhodnocování inspekčních dat, InspIS ŠVP – systém pro práci se školními vzdělávacími programy, InspIS SET – systém pro elektronické ověřování výsledků žáků nebo InspIS PORTÁL – multifunkční webový portál pro prezentaci škol a školských zařízení), model tzv. kvalitní školy a z něj vycházející kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání nebo metody, postupy a nástroje pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech. 

Projekt byl realizován v období 1. 7. 2011 - 31. 10. 2015.