AKTUALITY

  • 11.1.2018

    Poslanci projednali výroční zprávu České školní inspekce

    Ve čtvrtek 11. ledna 2018 představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal členům Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR hlavní zjištění, závěry a doporučení obsažené ve výroční zprávě České školní inspekce za školní rok 2016/2017.

  • 4.1.2018

    Inspirace pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky – vzdělávání pedagogů

    Česká školní inspekce připravila pro učitele základních a středních škol specifický vzdělávací program zaměřený na využití didaktického potenciálu uvolněných úloh z mezinárodního šetření PISA. Cílem vzdělávacího programu není rozebírat metodologické či teoretické aspekty mezinárodního šetření PISA, ale nabídnout pedagogům možnost hlouběji porozumět záměrům a konstrukci používaných testových úloh, a poskytnout jim tak určitý metodický návod, konkrétní tematické příklady a inspiraci pro práci s úlohami přímo ve výuce. Účastníci vzdělávacího programu se zároveň naučí pracovat s inspekčním systémem elektronického testování InspIS SET, především v modulu školního testování.

  • 12.12.2017

    Informační bulletin České školní inspekce

    Česká školní inspekce zveřejňuje informační bulletin.

  • 5.12.2017

    Mezinárodní šetření PIRLS 2016 - Národní zpráva

    Česká školní inspekce zveřejňuje národní zprávu z mezinárodního šetření PIRLS 2016 zaměřeného na čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základní školy.

  • 1.12.2017

    Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017-výroční zpráva ČŠI

    V souladu s § 174 odstavec 13 školského zákona zveřejňuje Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2016/2017, která obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy v České republice.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce nezakazuje plavání ani další nadstandardní aktivity v MŠ

Česká školní inspekce se důrazně ohrazuje proti mediálním výstupům z posledních dní, které interpretují stanovisko České školní inspekce k poskytování nebo organizování placených kroužků v mateřských školách způsobem, který neodpovídá jeho obsahu.

Stanovisko se vyjadřuje pouze ke kroužkům, které nejsou součástí ŠVP (jde o „nadstandardní“ aktivity popsané v části 10 Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání). Naopak činností, které jsou součástí ŠVP (běžně bývá výuka plavání, lyžařský výcvik, jazyková propedeutika apod.), se toto stanovisko netýká. Tyto činnosti hradí škola z prostředků státního rozpočtu a z úplaty za předškolní vzdělávání (hradí tak platy osob, jež vzdělávání zajišťují, nákup pomůcek apod.). To samozřejmě nevylučuje, že bude požadována úhrada za dopravu, vstupy apod.

Česká školní inspekce v žádném případě nezakazuje konání plaveckých či lyžařských výcviků v mateřských školách, naopak tyto aktivity podporuje. Musí však být organizovány v souladu s českým právním řádem. Ilustrovat to lze na příkladu plavání následovně: Pokud má mateřská škola výuku plavání ve svém ŠVP, může ji organizovat dopoledne i odpoledne, může od dětí vybírat příspěvky na dopravu či pronájem plaveckého bazénu apod., nicméně nemůže z těchto příspěvků financovat učitele nebo lektora plavání. Ten musí být hrazen z prostředků školy, neboť poskytuje vzdělání, na které mají děti dle ŠVP právo, a musí tedy být poskytováno zdarma, resp. v rámci standardní úplaty za předškolní vzdělávání. Pokud mateřská škola výuku plavání ve svém ŠVP nemá a nabízí ji jako placený kroužek, opět může být organizováno dopoledne i odpoledne (obecně lze pro kroužky sice doporučit konání spíše v odpoledních hodinách, právě pro výuku plavání je však často praktičtější konání dopoledne). Takový postup je možný a Česká školní inspekce jej nijak nezakazuje, je pouze třeba zohledňovat pravidla popsaná ve stanovisku. Mateřská škola může v takovém případě od dětí vybírat příspěvek na výuku plavání, přičemž narozdíl od případu, kdy má plavání ve svém ŠVP, může z příspěvku hradit i lektora.

Stanovisko je k dispozici –zde-.