AKTUALITY

  • 3.7.2018

    Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019.

  • 3.7.2018

    Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání ve 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 znění kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude Česká školní inspekce školy a školská zařízení ve školním roce 2018/2019 hodnotit. Kritéria vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy, který Česká školní inspekce ve spolupráci s externími odborníky vytvořila.

  • 15.6.2018

    Tematická zpráva - Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách

    Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017.

  • 13.6.2018

    Česká školní inspekce diskutovala s oborovými didaktiky nad výsledky testování

    Ve dnech 29. května, 5. června a 7. června 2018 se na ústředí České školní inspekce uskutečnily odborné semináře nad výsledky testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, které Česká školní inspekce realizovala na jaře roku 2017. Semináře navázaly na tradici pořádat setkání s různě zaměřenými odborníky nad výsledky testování prováděných Českou školní inspekcí, která byla založena již před několika lety.

  • 7.6.2018

    Česká školní inspekce provedla šetření PISA 2018 a TALIS 2018

    V rámci pravidelného zapojování České republiky do mezinárodních šetření v oblasti vzdělávání provedla Česká školní inspekce na jaře tohoto roku hlavní sběry dat šetření PISA 2018, které bylo v aktuálním cyklu zaměřeno zejména na sledování čtenářské gramotnosti patnáctiletých žáků, a TALIS 2018 mapujícího pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol. Zároveň byl realizován také a pilotní sběr dat šetření TIMSS 2019, které se věnuje matematice a přírodovědě.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce nezakazuje plavání ani další nadstandardní aktivity v MŠ

Česká školní inspekce se důrazně ohrazuje proti mediálním výstupům z posledních dní, které interpretují stanovisko České školní inspekce k poskytování nebo organizování placených kroužků v mateřských školách způsobem, který neodpovídá jeho obsahu.

Stanovisko se vyjadřuje pouze ke kroužkům, které nejsou součástí ŠVP (jde o „nadstandardní“ aktivity popsané v části 10 Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání). Naopak činností, které jsou součástí ŠVP (běžně bývá výuka plavání, lyžařský výcvik, jazyková propedeutika apod.), se toto stanovisko netýká. Tyto činnosti hradí škola z prostředků státního rozpočtu a z úplaty za předškolní vzdělávání (hradí tak platy osob, jež vzdělávání zajišťují, nákup pomůcek apod.). To samozřejmě nevylučuje, že bude požadována úhrada za dopravu, vstupy apod.

Česká školní inspekce v žádném případě nezakazuje konání plaveckých či lyžařských výcviků v mateřských školách, naopak tyto aktivity podporuje. Musí však být organizovány v souladu s českým právním řádem. Ilustrovat to lze na příkladu plavání následovně: Pokud má mateřská škola výuku plavání ve svém ŠVP, může ji organizovat dopoledne i odpoledne, může od dětí vybírat příspěvky na dopravu či pronájem plaveckého bazénu apod., nicméně nemůže z těchto příspěvků financovat učitele nebo lektora plavání. Ten musí být hrazen z prostředků školy, neboť poskytuje vzdělání, na které mají děti dle ŠVP právo, a musí tedy být poskytováno zdarma, resp. v rámci standardní úplaty za předškolní vzdělávání. Pokud mateřská škola výuku plavání ve svém ŠVP nemá a nabízí ji jako placený kroužek, opět může být organizováno dopoledne i odpoledne (obecně lze pro kroužky sice doporučit konání spíše v odpoledních hodinách, právě pro výuku plavání je však často praktičtější konání dopoledne). Takový postup je možný a Česká školní inspekce jej nijak nezakazuje, je pouze třeba zohledňovat pravidla popsaná ve stanovisku. Mateřská škola může v takovém případě od dětí vybírat příspěvek na výuku plavání, přičemž narozdíl od případu, kdy má plavání ve svém ŠVP, může z příspěvku hradit i lektora.

Stanovisko je k dispozici –zde-.