AKTUALITY

  • 3.7.2018

    Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2018/2019.

  • 3.7.2018

    Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2018/2019

    Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga schválil po projednání ve 27. poradě vedení MŠMT dne 3. 7. 2018 znění kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude Česká školní inspekce školy a školská zařízení ve školním roce 2018/2019 hodnotit. Kritéria vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy, který Česká školní inspekce ve spolupráci s externími odborníky vytvořila.

  • 15.6.2018

    Tematická zpráva - Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách

    Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017.

  • 13.6.2018

    Česká školní inspekce diskutovala s oborovými didaktiky nad výsledky testování

    Ve dnech 29. května, 5. června a 7. června 2018 se na ústředí České školní inspekce uskutečnily odborné semináře nad výsledky testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, které Česká školní inspekce realizovala na jaře roku 2017. Semináře navázaly na tradici pořádat setkání s různě zaměřenými odborníky nad výsledky testování prováděných Českou školní inspekcí, která byla založena již před několika lety.

  • 7.6.2018

    Česká školní inspekce provedla šetření PISA 2018 a TALIS 2018

    V rámci pravidelného zapojování České republiky do mezinárodních šetření v oblasti vzdělávání provedla Česká školní inspekce na jaře tohoto roku hlavní sběry dat šetření PISA 2018, které bylo v aktuálním cyklu zaměřeno zejména na sledování čtenářské gramotnosti patnáctiletých žáků, a TALIS 2018 mapujícího pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol. Zároveň byl realizován také a pilotní sběr dat šetření TIMSS 2019, které se věnuje matematice a přírodovědě.

» Zobrazit všechny články z rubriky

Česká školní inspekce ověří výsledky žáků v přírodovědné, jazykové a informační gramotnosti

Ve středu 9. listopadu 2016 zahajuje Česká školní inspekce výběrové zjišťování výsledků žáků v přírodovědné, jazykové a informační gramotnosti. Zjišťování je zaměřeno na výsledky žáků 3. ročníků středních škol v oborech vzdělání, ve kterých se dosahuje středního vzdělání s maturitní zkouškou. Do vzorku je zařazeno cca 700 středních škol, přičemž v každé škole bude ověřována pouze jedna z výše uvedených gramotností. Zjišťování výsledků žáků je prováděno v období od 9. listopadu do 23. listopadu 2016 (určení konkrétních dnů ve stanoveném rozpětí pro realizaci vlastního testování je na rozhodnutí ředitele každé školy) elektronickou cestou prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, všechny školy zařazené do testovaného vzorku mají potřebné informace k dispozici.

Cílem výběrového zjišťování je poskytnout žákům, jejich rodičům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání. Výběrové zjišťování ověřuje aktuální míru dosažení očekávaných výstupů dle příslušných rámcových vzdělávacích programů, a to zhruba v polovině studia žáků na čtyřletých středních školách a téměř rok a půl před koncem studia završeného maturitní zkouškou. Získané informace tak mohou žákům i jejich učitelům pomoci ve zbylém období středoškolského studia efektivně a cíleně rozvíjet silné a odstraňovat slabé stránky aktuálních žákovských výkonů.
 
Výběrové zjišťování výsledků žáků je součástí širší tematické inspekční činnosti prováděné v průběhu celého školního roku 2016/2017 a zaměřené na sledování a hodnocení podmínek rozvoje, průběhu rozvoje a dosažené úrovně v jednotlivých gramotnostech. Tato tematická inspekční činnost vedle zjišťování výsledků žáků zahrnuje také inspekční činnost na místě ve vybraném vzorku škol a inspekční elektronické zjišťování prováděné prostřednictvím dotazníků pro ředitele škol a učitele. Výsledky tematické inspekční činnosti pomohou zmapovat aktuální stav vzdělávání v jednotlivých gramotnostech ve školách a identifikovat oblasti, které si zaslouží cílenou podporu.