Školní vzdelávací program Školní družiny Vizovice Identifikacní údaje Školní družina ZŠ Vizovice, Školní 790, 763 12 Zrizovatel: OÚ Vizovice Název dokumentu Školní vzdelávací program Školní družiny ZŠ Vizovice Motivacní název Hrajeme si s úsmevem Charakteristika Školní družiny ZŠ Vizovice Školní družina je umístena v budově Základní školy Vizovice. Skládá se ze ctyř oddelení. Každé oddelení je naplnováno do poctu 25 žáku. ŠD využívá pro svoji cinnost pet vlastních místností, které svým vybavením a usporádáním odpovídají potrebám detí mladšího školního veku. Materiální podmínky Prostory školní družiny umožnují organizované i samostatné intelektuální aktivity, zájmové cinnosti, ruzné hry i odpocinek ( aktivní i pasivní ). Místnosti jsou vybaveny nábytkem pro odpocinek i pro výtvarné cinnosti, dále odpovídajícím zárivkovým osvetlením, koberci, umyvatelnými podlahami z PVC. Na vzhled esteticky pusobí vkusná výzdoba, nástenky a vhodné kvetiny. Výzdoba je mobilní, žáci se na ní aktivně podílejí a jsou vždy patricně hrdí na výsledky své tvorivosti. Žáci využívají pri trávení volného casu sportovní vybavení, detské casopisy, knihy, výtvarné potreby, PC, stolní hry, konstruktivní stavebnice a další. Školní družina má k dispozici školní zahradu vybavenou prulezkami, pískovišti, volnou travnatou plochou vhodnou pro mícové hry i kopanou, zpevnenou plochu využívá pro floorbal a jiné hry. Zbylé prostory oživují stromy a zelen. Pro sportovní aktivity a zájmové kroužky žáci využívají i telocvicnu. Na vycházky chodí žáci do blízkého parku. Pro naplnení potreby pitného režimu detí slouží kuchynka umístená též v prostorách školní družiny. Zde je žákumpripraven nápoj podávaný do vlastních nádobek. Personální podmínky Pedagogické pusobení zajištují ctyri plně kvalifikované vychovatelky, specializované na telovýchovné aktivity, výtvarné cinnosti, rukodelné práce, literární a hudební cinnosti. Vychovatelky ŠD: se podílí na akreditovaných kurzech a programech dalšího vzdelávání pedagogických pracovníku, využívají samostudium k odbornému a profesnímu rustu • podporují všeobecný rozvoj žáků ve všech složkách vývoje, spolupracují s uciteli a vedou žáky k pozitivnímu vztahu k místu kde žijí a vyrustají, • vedou zájmové kroužky žáků dle vlastní specializace a osobního zamerení ( Korálky, Šikovné ruce, Cvicíme s úsmevem, Hrajeme si, závodíme), • pripravují besedy, vystoupení a souteže k významným dnum a svátkum napr. Den zvírat, Den stromu, Vánoce, Velikonoce, Svetový den vody, Den Zeme, Den matek, Den detí. Konkrétní cíle vzdelávání Zájmové vzdelávání ve školní družině naplnuje svými specifickými prostredky obecné cíle vzdelávání dané školským zákonem. Jde zejména o rozvoj žáka, jeho ucení a poznání, osvojování základů hodnot, na nichž je založena naše spolecnost, získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost pusobící na své okolí. Školní družina umožnuje odpocinkové cinnosti (aktivní i klidové) a prípravu na vyucování. Cílem naší výchovně vzdelávací práce je: • rozvoj dítete, jeho ucení a poznávání, • osvojování si základů hodnot, na nichž je založena naši spolecnost, • získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako svobodná osobnost pusobící na své okolí. Jednotlivé vzdelávací cíle jsou slucovány do kompetencí, které vybavují žáky cinnostně zamerenými a prakticky využitelnými dovednostmi. Prostrednictvím volnocasových aktivit jsou posilovány a rozvíjeny. Cinnost školní družiny ústí k získávání klícových kompetencí, které predstavují soubor znalostí rozvinutých do schopností a povýšených na dovednosti, které jedinec umí využívat v praxi. Získávané a rozvíjené kompetence ve školní družine: 1. Kompetence k ucení 2. Kompetence k rešení problémů 3. Komunikativní kompetence 4. Sociální a interpersonální kompetence 5. Obcanská kompetence 6. Kompetence k trávení volného casu Formy a obsah vzdelávání Školní družina organizuje pravidelnou cinnost oddelení, porádá príležitostné akce a v prubehu dne nabízí spontánní aktivity. Družina umožnuje žákum i odpocinek a prípravu na vyucování. Obsah vzdelávacího programu školní družiny: • Místo, kde žijeme • Lidé kolem nás • Lidé a cas • Rozmanitost prírody • Clovek a jeho zdraví Casový plán Školní vzdelávací program ŠD je sestaven na dobu jednoho vzdelávacího cyklu. Je operativní, umožnuje kreativně reagovat na možné zmeny podmínek a propojovat cipresouvat témata behem celé docházky žáků do družiny. Pri práci s jednotlivými námety pocítáme s prubežným pusobením vychovatelky, s cinnostmi vyplývajícími z pravidelné skladby zamestnání i spríležitostnými akcemi. Evaluacní plán Evaluaci uskutecnujeme pozorováním, rozhovory, rozborem dokumentace i testováním. Probíhající evaluacní procesy ve školní družine: • individuální – každá vychovatelka si prubežně hodnotí vlastní práci a snaží se o sebereflexi cinnosti a evaluaci vzdelávacího procesu, která jí umožní i jeho prípadnou úpravu. Hledá nové metody, které by postupně vedly ke kvalitnejším výsledkum, • týmové – evaluaci provádí kolektiv vychovatelek, které hodnotí svou vlastní cinnost na základě sebereflexe, stanovují spolecně postup pro další období nebo provádejí úpravy ŠVP. Cetnost individuálního evaluacního procesu Individuální evaluacní proces a jeho vyhodnocování probíhá prubežne, casto neformálně pri hodnocení vlastní práce tzv. sebehodnocením. Cetnost týmového evaluacního procesu Týmový evaluacní proces probíhá jedenkrát za mesíc, podle potreby i casteji. Kolektiv vychovatelek vyhodnotí svoji vlastní cinnost, stanoví další postup pro další období, navrhnou možné úpravy ŠVP. Hodnotící kritéria evaluacního plánu: • podmínky cinnosti – vybavenost prostredí pro zvolenou cinnost, vhodnost usporádání, • organizace cinnosti – zohlednování specifik jednotlivých žáku, motivace, využití casu vyhrazeného pro cinnost, zajištení bezpecnosti, funkcnost záverecného hodnocení cinnosti, respektování specifik práce školní družiny, • cinnost vychovatelky – navozování tvurcí atmosféry, pestrost volených aktivit, zpusob komunikace, jednání se žáky, vytvárení kamarádského prostredí naplneného spokojeností a pohodou, zvládání tzv. režimových momentů (prechody, prevlékání, sebeobslužná cinnost, hygienické návyky žáků apod. ). • úroveň dalšího vzdelávání vychovatelek(formou akreditovaných kurzů i formou samostudia ), • stav materiálních podmínek – vybavení nábytkem, pomuckami, kvalita prostor, • zajištení bezpecnosti a ochrany zdraví. Zajištení bezpecnosti a ochrany zdraví Pri všech cinnostech ve školní družině seznamujeme žáky s nebezpecím ohrožujícím jejich zdraví, seznamujeme je s postupy, které zvyšují jejich bezpecnost a eliminují možnost vzniku úrazu. Rozvíjíme tím také výchovu ke zdravému životnímu stylu, který je chápán jako stav telesné, duševní a sociální pohody. Pro bezpecnost a ochranu zdraví žáků zajištujeme : · dobré podmínky pro hygienické a bezpecné pusobení školní družiny · optimální psychosociální podmínky Hygienické a bezpecné pusobení školní družiny naplnujeme predevším : • vhodnou strukturou režimu žáků s dostatkem relaxace a aktivního pohybu dané režimem družiny a skladbou zamestnání, • vhodným pitným režimem – podle individuálních potreb žáku, · zdravým prostredím školní družiny, · ochranou žáků pred úrazy, • pravidelnou kontrolou všech prostor a zarízení z hlediska jejich bezpecnosti, • dostupností prostredků první pomoci, dostupností kontaktů na lékare. Optimální psychosociální podmínky vytváríme: • klidným prostredíma príznivým sociálním klimatem – tolerancí, úctou, partnerstvím, uznáním, empatií, sounáležitostí s oddelením školní družiny a školou, • respektem k potrebám jedince a jeho osobním problémum, • zarazováním cinností vycházejících ze zájmů žáku, z motivace a s ohledem na vekovou primerenost, • vcasnou ochranou žáků pred násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy, • vcasnou informovaností žáků i jejich rodiců o cinnostech školní družiny, • budováním kamarádského prostredí na principech svobody, spravedlnosti, odpovednosti a spolupráce.