ZÁKLADNÍ ŠKOLA
A MATEŘSKÁ ŠKOLA
N E CH V A L Í N , okr. Hodonín
KONCEPCE ŠKOLY :
šk. rok : 2020-25 ------------------------------------------------------------ |
Motto:„I MALOTŘÍDNÍ ŠKOLA MÁ CO
NABÍDNOUT!“
Hodnocení koncepce z roku 2019:
Úkoly , které byly stanoveny,
byly vcelku splněny. V roce 2016 byly z dotace obce pořízeny na
školní zahradu zábavné prvky. Koncem
roku 2019 bude ukončen projekt Šablony I a zahájen projekt Šablony II.
Za prostředky z tohoto projektu se
nám podařilo vybavit školu novými výukovými materiály a pomůckami. Ped.
pracovníci absolvovali i mnohá školení. Škola je vybavena dostatečnou počítačovou sítí / v I.tř.- 2 PC,v II.
tř.- 4 PC,V MŠ -1PC/. Žáci pracují v PC kroužku ,téměř každý žák umí
pracovat s PC a vyhledávat na internetu.Webové stránky se snažíme stále
aktualizovat.Plánuje se tvorba nových web stránek. Dětem bylo nabídnuto
dostatečné množství zájmových kroužků /5/.V roce 2019 o prázdninách byla
provedena rekonstrukce elektrické sítě v mateřské škole a zároveň byla
provedena výmalba celého přízemí. Obnovilo se nové dřevěné obložení v mat.
škole a pořídila se velkoplošná nová televize. Bylo dbáno ,aby do jídelníčku
byla zařazována zdravá strava / jáhly, pohanka, kuskus, zdravé pití atd./
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PROCES
----------------------------------------------------
Veškeré cíle a
prostředky k dosažení cíle navazují na koncepci z minulého období a
rozčleněna do jednotlivých oblastí.
I. Základní cíle navazují na
koncepci z roku 2015-2019.
- Nadále udržet dobré jméno školy.
- Pro žáky by měla být naše škola místem úspěchu,radosti a pochopení.
- Poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání. Vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě.
- Rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami.
- Prestiž školy udržovat soustavným sebevzděláváním pedagogů.
- Udržovat počet žáků kolem 15 dětí.Počet žáků klesá, ale je to dáno demografickým vývojem.
- Zaměřit se prioritně na DVPP v oblasti informatiky ,cizích jazyků a ŠVP.
- Nejdůležitějším bodem je udržení vysoké úrovně výchovy a vzdělání tak, aby nedocházelo k odlivu žáků. Je nutná výměna názorů a zkušeností,poněvadž každý vidí školu z jiného pohledu-učitel,žák, rodič,zástupce obce nebo veřejnost.
II. Prostředky k dosažení cíle
1. Vzdělávací program školy
- Základní prostředek k dosažení cílů je plnění vzdělávacího programu „ Škola základ života“ rozpracovaný tematickým plánem školy do jednotlivých předmětů (viz tematické plány školy, které si každý učitel zpracovává sám.. V 1.,2.,3.,4. a přidán nově 5. roč. - plnění vzdělávacího programu podle ŠVP ZV – „Škola základ života“. V MŠ plnění vzdělávacího programu . –„ Hrajeme si sluníčkem“.V roce 2017 byl vz. program změněn s názvem „ S kamarády za poznáním“. Dále opět v roce byl znovu vz. program změněn na „ Rok s krtkem“.
- Při plnění vzdělávacího programu je důležité, aby vedle cílů poznávacích byly plněny i cíle hodnotové, orientované k formování osobnostních rysů a mravních vlastností žáků a dětí.
- Pokračovat v přípravě předškoláků - „Škola na nečisto.“
- Při hospitaci oceňovat nové formy práce, vést učitele k tomu,aby nepreferovali frontální způsob učení,dále oceňovat motivaci a způsob výuky „škola hrou“.
- Vytvářet u žáků kladný vztah k přírodě a její ochraně./plán EVVO/
- Více zapojit IT do výuky.
- Zařazovat do výuky projektové školní dny. /např.zdravá výživa, zdraví,barevné dny,les atd/.
- Podporovat čtenářské dovednosti , mluvený projev žáků , komunikační dovednosti a smysl pro fantazii.
- Udržovat naplněnost tříd ,zaměřit se na získávání žáků školy zlepšenou propagací práce školy.
- Evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření,zajišťovat jim účinnou individuální péči,v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením.
- Zajistit potřebné vzdělávání pracovníků a metodickou podporu pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami žáků a žáků nadaných,metodickou podporu školního metodika prevence a dalších pedagogických a nepedagogických pracovníků,kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků.
- Posílit kvalitu poradenských služeb.
- Poradenské služby zaměřit hlavně na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, na prevenci školní neúspěšnosti, na podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a odlišnými životními podmínkami, na podporu žáků nadaných, na spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.
2. Metody a formy práce
- Dát dětem možnost
zvolit si způsob,metodu a rychlost si osvojení učiva.
- Využívat informační a komunikační prostředky pro získávání nových poznatků.
- Učit děti vyjadřovat vlastní názor, ale také naslouchat druhým.
- Používat netradiční formy výuky – pokusy, exkurze,vycházky.
- Propojovat výuku se skutečnými životními problémy.
- Zvát hosty a organizovat s nimi besedy.
- Dále pokračovat učení v blocích bez zvonění a dodržovat individuální přestávky v práci.
3. Rozvoj žáka v oblasti výchov
- Osobnostní a sociální výchova – respektovat osobnost žáka,jeho individuální potřeby.
- Multikulturní výchova – umožnit žákům seznámit se s rozmanitostí různých kultur,jejími tradicemi a hodnotami.
- Enviromentální výchova – pochopit komplexnost a složitost vztahu člověka a přírody.
- Dopravní výchova – besedy s Policií ČR, žáci 4. roč. pravidelně každý měsíc navštěvovat dopravní výchovu na DDM Kyjov,žáci 1.,2.a 3. roč. 2 x ročně.
- Zdravotní výchova- zaměřit se na preventivní ochranu zdraví,provádět praktické ukázky ošetření úrazů a umět provést první pomoc při různých situacích.
- Tělesná výchova – uvědomovat si důležitost pohybu pro zdraví / i bez tělocvičny,využívat obecní sportovní hřiště a dále na škole vést sportovní kroužky / míčové hry atd./
4. Prevence sociálně patologických jevů
- Každoročně vytvářet jednoduchý preventivní program a vyhodnocovat minulý.
- Vést žáky k aktivnímu odpočinku o přestávkách.Plánujeme školní dvůr prosvětlit a pořídit jednoduchých lavic a stolů z palet.
- Vést evidenci všech závažných jevů ve škole.
- Informovat rodiče o preventivních opatřeních, která škola používá při výchově.
- Doplňovat učitelskou knihovnu o vhodnou literaturu k danému tématu.
- Pořádat besedy s Policií ČR na téma - šikana, chování při styku s cizím člověkem atd.
- Zaměřit se na prevenci rizikového chování.
- Preventivě předcházet kázeňským problémům,společně působit,včas informovat rodiče.
5. Klima školy
- Zaměřovat se na celkové kulturní prostředí školy, na kvalitu řízení (všechny složky, nejenom ředitel školy) a na systém mezilidských vztahů. Ten je dán především vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a ostatními pracovníky školy, učiteli a rodiči, vztahy mezi vedením školy a pedagogickým sborem a v neposlední řadě i mezi žáky samotnými.
- Dále rozvíjet loajalitu ke škole, která je dána podporou cílů školy a zájem o vše, co s prací školy souvisí.
- Vytvářet příjemné klima pro žáky a pro zaměstnance / modernizovat zázemí a práci školy- výzdoba,pomůcky../.
- Zajišťovat pitný režim žáků, prodej školního mléka,cereálních tyčinek,džusů, pokračovat v projektu Ovoce do škol.
- Práci ve škole vhodně doplnit relaxačními aktivitami – zájmové kroužky.
- Ochránit žáky před úrazy, násilím a dalšími patologickými jevy.
- Provádět pravidelné kontroly z hlediska bezpečnosti.
- Každá vyučovací hodina by měla být ve shodě s věkem žáků a měla by odpovídat zásadám zdraví.
- Při vhodném počasí co nejvíce pobývat venku / velké přestávky trávit na školní zahradě/
6. Vztah učitel – žák
- Dodržovat Úmluvu o právech dítěte
- Vytvářet prostředí důvěry učitel – žák.
- Respektovat jeden druhého.
- Pomáhat jednotlivcům k začlenění do kolektivu.
- Při hodnocení chování je nutno kromě výchovných opatření využívat i pochvalu.
7. Personální oblast
- Podporovat výměnu informací na pracovišti.
- Škola by měla působit jako jednotný celek,je nutná komunikace mezi zaměstnanci a ujednocení názorů. K tomu poslouží zavedení pravidelné týdenní porady a to vždy na začátku týdne.
- Pověřit ped. pracovníka MŠ provádět řečovou nápravu – absolvování 60 hodinového kurzu logopedie.
- Více zkvalitnit kontrolní činnost.
- Společně promýšlet potřeby školy,koncepci rozvoje, celoroční plány , cíle autoevaluace.
- Umožnit a podporovat DVVP a školení,zaměřit se na získávání oprávnění k výkonu specializovaných činností
- Vést pracovníky k sebehodnocení.
- Prezentovat zásluhy jednotlivců.
- Při dostatku finančních prostředků ohodnotit práci pracovníka finanční odměnou.
- Pokračovat v důsledné kontrole vychovatelky a učitelek MŠ při výuce v ZŠ / výuka výchov a AJ/,protože jim při „dobírání hodin“ chybí kvalifikace.
8. Organizace školy
- Mít vypracovaný organizační řád školy se všemi kompetencemi a organizační dokumentaci školy (Školní řád-se všemi přílohami,Pracovní řád...), neustále je inovovat, aby odpovídaly skutečným potřebám školy
9. Materiální podmínky a vybavenost
- Provádět nátěr tabulí dle potřeby, poněvadž na pořízení nových moderních tabulí nejsou fin. prostředky.
- Pořizovat účelné pomůcky a vhodné učebnice.
- Rozšiřovat knihovnu o moderní odbornou literaturu.
- Vytvořit bezpečné prostředí pro vzdělání a zdravý sociální,psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání.
10. Talentovaní a nadaní žáci
Škola bude vytvářet prostor pro všechny žáky.
- Umožnit slovní hodnocení integrovaným žákům ři vlastním organizování prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost, dále autoritu, která vychází z osobních a profesionálních kvalit. Vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat i další formy komunikace (informace, rady, výměna názorů apod.).
- Pečovat ve spolupráci s psychologem PPP,SPC Kyjov a Hodonín o žáky se specifickými poruchami učení a chování.
- Umožnit pedagogům vzdělávat se v této oblasti.
- Doplňovat knihovnu školy novými knihami,encyklopediemi atd.
- Využívat pro talentované žáky školní systém soutěží / dle potřeby v jakém oboru/
- Rozvíjet nadání žáků nabídkou zájmových kroužků.
- Hodnotit výstupy žáků /absolvent
- Doporučit logopedickou péči rodičům jednak na logopedii v nemocnici Kyjov nebo logopedickou nápravu poskytovat ve škole formou kroužku / pro žáky 1. roč./.
V případech hrozících hodnocením nedostatečně je povinnost žákovi pomoct,vhodně ho motivovat ke zlepšení stavu.Známka na vysvědčení by měla mít nejen vypovídající hodnotu,ale měla by působit i výchovně.
11. Způsob vyhodnocování práce žáků
- Žáci 1. ročníku jsou v prvním čtvrtletí hodnocení pomocí razítek,známek, dochází postupně k seznámení s pravidly hodnocení.
- Stanovit kritéria hodnocení.
- Žáka s vývojovými poruchami učení na žádost rodičů klasifikovat slovně.
- Klasifikovat jen probrané a dobře procvičené učivo.
- Všechny písemné práce zakládat do žákovského portfolia.
- Používat širší kritéria hodnocení,oceňovat nejen výsledky,ale i úsilí žáka,používat pochvaly
- Odměňovat žáky netradičně –3. a 4. roč.- palce,1. a 2. roč. - smajlíky a využívat jejich výhod / výměnný obchod/
- Významným prvkem procesu je práce s chybou, žáci mají právo dělat chyby = příležitost naučit se to lépe.
12. Mimotřídní a zájmová činnost
Mimotřídní a zájmová činnost musí být přirozenou součástí výchovně vzdělávacího procesu. Zaměřit se především na:
- Na rozvoj práce s žáky v rámci bezplatných zájmových kroužků –výtvarných, jazykových, mediálních, tanečních, pěveckých, počítačových a sportovních.
- Na práci školní družiny a jejich zájmových kroužků .
- Rozvíjet další výchovy, jako je protidrogová, dopravní, zdravotní /přiměřeně věku/
- Využívat venkovní sportovní hřiště a školní zahradu, vytvářet tak vztah ke sportovním aktivitám.
13. Škola a veřejnost
- Velmi intenzívně spolupracovat s rodiči, poskytovat jim základní a objektivní informace o škole a informovat je o studijních výsledcích dětí. Snažit se více rozvíjet oboustranný tok informací (rodiče o škole).Spolupracovat se školskou radou.
- Veřejnosti poskytovat základní a objektivní informace o škole.
- Připravovat pro rodiče a celou veřejnost kulturní programy (výstavy žákovských prací, představení žáků, tradiční kulturní akce pořádané žáky, oslavy apod.), protože rodiče mají stále malý zájem zúčastnit se společných akcí.
- Aktualizovat stále internetové stránky školy.
- Komunikovat s rodiči přes internet / omluvenky,docházka, domácí úkoly,oznámení atd./
- Vypracovat dotazník pro rodiče a na základě vyhodnocení řešit případné problémy a požadavky.
- Spolupracovat s OÚ Ostrovánky –pořádání výtvarných výstav ,vystavování výrobků dětí při pořádání různých zvyků / vánoce,velikonoce/.
- Dále s veřejností pokračovat / dle zájmu/ ve sběru elektrospotřebičů a účastnit se projektů , které nabízí www. Recyklohraní.
AKTIVITY
------------------
1. Zájmová činnost
- Nabídnout žákům různé kroužky /již oblíbené : míčové hry,počítače, vaření /dle zájmu další./
- Organizovat různé soutěže s okolními školami.
- Nabídnout zájmové kroužky ,které pořádá DDM Kyjov,Ždánice
2. Školní družina
- Podílet se na společenských akcích.
- Zaměřit se na odpočinkovou,relaxační a zájmovou činnost.
- Vytvořit přátelství s podobně velikou skupinou ŠD / z celé ČR./
3. Informační centrum
- Pravidelně aktualizovat www stránky. Plánujeme založit nové modernější stránky
- Pravidelně zveřejňovat plány, úkoly, úspěchy v místní kabelové televizi
- Pravidelně obnovovat nástěnky ve škole ,u zástávky.
- Pořádat dny otevřených dveří pro rodiče.
4. Spolupráce se školami
- Pokračovat v návštěvách mateřské školy do ZŠ - příprava na vstup do 1. ročníku.
- Pořádat spolu s MŠ a ŠD společné kulturní akce,soutěže.
- Konzultace s rodiči MŠ o přípravě do 1. ročníku ZŠ.
- Pořádat se sousedními školami ZŠ Bukovany a ZŠ Lovčice kulturní akce /kina, koncerty, DV,plavání, divadla ,besedy,výlety atd.
- Pořádat se školami Bukovany , Lovčice a Sobůlky sportovní utkání ve vybíjené ,florbalu, zdravověda.
- Konzultovat se ZŠ Ždánice a ZŠ Kyjov výuku AJ / žáci 4. roč.pokračují na těchto školách v 5. ročníku/. V minulých letech, žáci, kteří odešli do 5. roč. do Kyjova a Ždánic měli výborné znalosti a výsledky / konzultace s uč., která je učí/.
- Porovnávat studijní výsledky žáků se sousedními školami formou společně vytvořených testů.
Perspektiva
školy
--------------------------
Obec si přeje zachování školy ve vesnici i když dochází k odlivu
mladé generace z obce. Zároveň řeší patovou situaci
s nedostatkem finančních prostředků, které musí vynakládat do neziskové
organizace jakou je škola. Přesto musím říci, že postoj zastupitelstva
je velmi vstřícný a škola se postupně modernizuje,opravuje a spolupráce je na výborné
úrovni. V Nechvalíně také velmi aktivně pracuje myslivecké sdružení,které
pořádá různé akce pro děti . Spolupráce se sdružením je také na do dobré úrovni
a chtěli bychom tuto spolupráci ještě více prohloubit.
V souvislosti se
současnými trendy se škola zaměří:
- Na výpočetní techniku, aby každý žák, který dokončí docházku na naší škole ovládal uživatelsky výpočetní techniku a uměl pracovat s INTERNETEM.
- Na cizí jazyky , aby každý žák, který dokončí školní docházku na naší škole , ovládal základy jednoho cizího jazyka- AJ./případně i druhého NJ/
- Pro udržení počtu žáků navázat větší spolupráci s rodiči a podporovat vztah žáků k obci a k jejím tradicím.
- Nadále vést a hlavně zkvalitňovat webové stánky školy.
- Stát se střediskem vzdělanosti a poradenství v obci.
- Trvale se snažit,aby škola byla pro děti místem radosti,úspěchu a nejenom místem, kde se učí a musí poslouchat.
- Zachovat nebo případně rozšířit výběr doplňkové zájmové činnosti.
- Ve spolupráci se zřizovatelem dobudovat školní zahradu – obohatit o další průlezky a zřídit hrací a odpočinkové plochy.
- Škola – dořeší úpravu školního dvoru / pořízení posezení z palet,prořezání stromů/
- Nadále spolupracovat se zřizovatelem,školskou radou a rodičovskou veřejností.
- Dále dbát na plnohodnotnou a vyváženou zdravou stravu a vhodnou skladbu jídelníčku
- Prezentovat MŠ , ZŠ jako zařízení ,kde se pedagogové snaží o všeobecný rozvoj všech složek osobnosti dítěte,o rozvoj oblasti mezilidských vztahů,vztahů k přírodě , k obci,ve které žijí a ne jako zařízení,kde se děti jen učí,hrají a hlídají.
Doplňovat a
stále zkvalitňovat školní
vzdělávací programy v rámci inkluze ZŠ a MŠ.
Projednáno na pedagogické radě dne
26.11.2019
Koncepční záměry budou projednány se školskou radou a zřizovatelem.
Zpracovala: Mgr.Alena Rektoříková, ředitelka školy