ZÁKLADNÍ   ŠKOLA   A   MATEŘSKÁ  ŠKOLA

             N E CH V A L Í N  , okr. Hodonín                                                  

 

 

 

 

 KONCEPCE   ŠKOLY :  šk. rok : 2020-25

------------------------------------------------------------

 

 

Motto:„I MALOTŘÍDNÍ ŠKOLA  MÁ CO

                NABÍDNOUT!“

 

 

Hodnocení koncepce z roku 2019:

 

Úkoly , které byly stanoveny, byly vcelku splněny. V roce 2016 byly z dotace obce pořízeny na školní zahradu zábavné prvky. Koncem  roku 2019 bude ukončen projekt Šablony I a zahájen projekt Šablony II. Za  prostředky z tohoto projektu se nám podařilo vybavit školu novými výukovými materiály a pomůckami. Ped. pracovníci absolvovali i mnohá školení. Škola je vybavena dostatečnou  počítačovou sítí / v I.tř.- 2 PC,v II. tř.- 4 PC,V MŠ -1PC/. Žáci pracují v PC kroužku ,téměř každý žák umí pracovat s PC a vyhledávat na internetu.Webové stránky se snažíme stále aktualizovat.Plánuje se tvorba nových web stránek. Dětem bylo nabídnuto dostatečné množství zájmových kroužků /5/.V roce 2019 o prázdninách byla provedena rekonstrukce elektrické sítě v mateřské škole a zároveň byla provedena výmalba celého přízemí. Obnovilo se nové dřevěné obložení v mat. škole a pořídila se velkoplošná nová televize. Bylo dbáno ,aby do jídelníčku byla zařazována zdravá strava / jáhly, pohanka, kuskus, zdravé pití atd./

 

                              

 

VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PROCES

----------------------------------------------------

Veškeré cíle a prostředky k dosažení cíle navazují na koncepci z minulého období a rozčleněna do jednotlivých oblastí.

 

I. Základní cíle navazují na koncepci z roku 2015-2019.

- Nadále udržet dobré jméno školy.

- Pro žáky by měla být naše škola místem úspěchu,radosti a pochopení.

- Poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání. Vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě.

- Rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami.

- Prestiž školy udržovat soustavným sebevzděláváním pedagogů.

- Udržovat počet žáků kolem 15 dětí.Počet žáků  klesá, ale je to dáno demografickým vývojem.

- Zaměřit se  prioritně na DVPP v oblasti informatiky ,cizích jazyků a ŠVP.

- Nejdůležitějším bodem je udržení vysoké úrovně výchovy a vzdělání tak, aby nedocházelo k odlivu žáků. Je nutná výměna názorů a zkušeností,poněvadž každý vidí školu z jiného pohledu-učitel,žák, rodič,zástupce obce nebo veřejnost.

 

II. Prostředky k dosažení cíle

 

1. Vzdělávací program školy

- Základní prostředek k dosažení cílů je plnění vzdělávacího programu „ Škola  základ života“ rozpracovaný tematickým plánem školy do jednotlivých předmětů (viz tematické plány školy, které si každý učitel  zpracovává sám.. V 1.,2.,3.,4. a přidán nově 5.  roč.  - plnění vzdělávacího programu  podle ŠVP ZV – „Škola základ života“. V MŠ plnění vzdělávacího  programu . –„ Hrajeme si sluníčkem“.V roce 2017 byl vz. program změněn s názvem „ S kamarády za poznáním“. Dále opět v roce byl znovu vz. program změněn na „ Rok s krtkem“.

- Při plnění vzdělávacího programu je důležité, aby vedle cílů poznávacích byly plněny i cíle hodnotové, orientované k formování osobnostních rysů a mravních vlastností žáků a dětí.

- Pokračovat  v přípravě  předškoláků -  „Škola na nečisto.“

- Při hospitaci oceňovat nové formy práce, vést učitele k tomu,aby nepreferovali frontální způsob učení,dále oceňovat motivaci  a způsob výuky „škola hrou“.

- Vytvářet u žáků kladný vztah k přírodě a její ochraně./plán EVVO/

- Více zapojit IT do výuky.

- Zařazovat do výuky projektové školní dny. /např.zdravá výživa, zdraví,barevné dny,les atd/.

- Podporovat čtenářské dovednosti , mluvený projev žáků , komunikační dovednosti a smysl pro fantazii.

- Udržovat naplněnost tříd ,zaměřit se na získávání žáků školy zlepšenou propagací práce školy.

- Evidovat  žáky s potřebou podpůrných opatření,zajišťovat jim účinnou individuální péči,v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením.

- Zajistit potřebné vzdělávání pracovníků a metodickou podporu pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami žáků a žáků nadaných,metodickou podporu školního metodika prevence a dalších pedagogických a nepedagogických pracovníků,kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků.

- Posílit kvalitu poradenských služeb.

- Poradenské služby zaměřit hlavně na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími  potřebami, na prevenci školní neúspěšnosti, na podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a odlišnými životními podmínkami, na podporu žáků nadaných, na spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.

 

2. Metody a formy práce 

 - Dát dětem možnost zvolit si způsob,metodu a rychlost si osvojení učiva.

 - Využívat informační a komunikační prostředky pro získávání nových poznatků.

 - Učit děti vyjadřovat vlastní názor, ale také naslouchat druhým.

 - Používat netradiční formy výuky – pokusy, exkurze,vycházky.

 - Propojovat výuku se skutečnými životními problémy.

 - Zvát hosty  a organizovat s nimi besedy.

 - Dále pokračovat učení v blocích  bez zvonění a dodržovat individuální přestávky v práci.

 

3. Rozvoj žáka v oblasti výchov

- Osobnostní a sociální výchova – respektovat osobnost žáka,jeho individuální potřeby.

- Multikulturní výchova – umožnit žákům seznámit se s rozmanitostí různých kultur,jejími    tradicemi a hodnotami.

- Enviromentální výchova – pochopit komplexnost a složitost vztahu člověka a přírody.

- Dopravní výchova – besedy s Policií ČR,  žáci 4. roč. pravidelně každý měsíc navštěvovat  dopravní výchovu na DDM Kyjov,žáci 1.,2.a 3. roč. 2 x ročně.

- Zdravotní výchova- zaměřit se na preventivní ochranu zdraví,provádět praktické ukázky ošetření úrazů a umět provést první pomoc při různých situacích.

- Tělesná výchova – uvědomovat si důležitost pohybu pro zdraví / i bez tělocvičny,využívat obecní sportovní hřiště a dále na škole vést sportovní kroužky / míčové hry atd./

 

4. Prevence sociálně patologických jevů

- Každoročně vytvářet jednoduchý preventivní program a vyhodnocovat minulý.

- Vést žáky k aktivnímu odpočinku o přestávkách.Plánujeme školní dvůr prosvětlit a pořídit jednoduchých lavic a stolů z palet.

- Vést evidenci všech závažných jevů ve škole.

- Informovat rodiče o preventivních opatřeních, která škola používá při výchově.

- Doplňovat učitelskou knihovnu o vhodnou literaturu k danému tématu.

- Pořádat besedy s Policií ČR na téma  - šikana, chování při styku s cizím člověkem atd.

- Zaměřit se na prevenci rizikového chování.

- Preventivě předcházet kázeňským problémům,společně působit,včas informovat rodiče.

 

5. Klima školy

- Zaměřovat se na celkové kulturní prostředí školy, na kvalitu řízení (všechny složky, nejenom ředitel školy) a na systém mezilidských vztahů. Ten je dán především vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a ostatními pracovníky školy, učiteli a rodiči, vztahy mezi vedením školy  a pedagogickým sborem a v neposlední řadě i mezi žáky samotnými.

- Dále rozvíjet loajalitu ke škole, která je dána podporou cílů školy a zájem o vše, co s prací školy souvisí.

- Vytvářet příjemné klima pro žáky a pro zaměstnance / modernizovat zázemí a práci školy- výzdoba,pomůcky../.

- Zajišťovat pitný režim žáků, prodej školního mléka,cereálních tyčinek,džusů, pokračovat v projektu Ovoce do škol.

- Práci ve škole vhodně doplnit relaxačními aktivitami – zájmové kroužky.

- Ochránit žáky před úrazy, násilím a dalšími patologickými jevy.

- Provádět pravidelné kontroly z hlediska bezpečnosti.

- Každá vyučovací hodina by měla být ve shodě s věkem žáků a měla by odpovídat zásadám zdraví.

- Při vhodném počasí co nejvíce pobývat venku / velké přestávky trávit na školní zahradě/

 

 

6. Vztah  učitel – žák

- Dodržovat Úmluvu o právech dítěte

- Vytvářet prostředí důvěry učitel – žák.

- Respektovat jeden druhého.

- Pomáhat jednotlivcům k začlenění do kolektivu.

- Při hodnocení chování  je nutno kromě výchovných opatření využívat i pochvalu.

 

7. Personální oblast

- Podporovat výměnu informací na pracovišti.

- Škola by měla působit jako jednotný celek,je nutná komunikace mezi zaměstnanci a ujednocení názorů. K tomu poslouží zavedení pravidelné týdenní porady a to vždy na začátku týdne.

- Pověřit ped. pracovníka MŠ provádět řečovou nápravu – absolvování 60 hodinového kurzu logopedie.

- Více zkvalitnit kontrolní činnost.

- Společně promýšlet potřeby školy,koncepci rozvoje, celoroční plány , cíle autoevaluace.

- Umožnit a podporovat DVVP a školení,zaměřit se na získávání oprávnění k výkonu specializovaných činností

- Vést pracovníky k sebehodnocení.

- Prezentovat zásluhy jednotlivců.

- Při dostatku finančních prostředků ohodnotit práci pracovníka finanční odměnou.

- Pokračovat v důsledné kontrole vychovatelky a učitelek MŠ při výuce v ZŠ / výuka         výchov a AJ/,protože jim  při „dobírání hodin“ chybí kvalifikace.

 

 

 

 

8. Organizace  školy

- Mít vypracovaný organizační řád školy se všemi kompetencemi a organizační dokumentaci školy (Školní řád-se všemi přílohami,Pracovní řád...), neustále je inovovat, aby odpovídaly skutečným potřebám školy

 

9. Materiální podmínky a vybavenost

- Provádět nátěr tabulí dle potřeby, poněvadž na pořízení nových moderních tabulí nejsou fin. prostředky.

- Pořizovat účelné pomůcky a vhodné učebnice.

- Rozšiřovat knihovnu o moderní odbornou literaturu.

- Vytvořit bezpečné prostředí pro vzdělání a zdravý sociální,psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání.

 

10. Talentovaní a nadaní žáci

   Škola bude vytvářet prostor pro všechny žáky.

- Umožnit slovní hodnocení integrovaným žákům ři vlastním organizování prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost, dále autoritu, která vychází z osobních a profesionálních kvalit. Vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat i další formy komunikace (informace, rady, výměna názorů apod.).

- Pečovat ve spolupráci s psychologem PPP,SPC Kyjov a Hodonín o žáky se specifickými poruchami učení a chování.

- Umožnit pedagogům  vzdělávat se v této oblasti.

- Doplňovat knihovnu školy novými knihami,encyklopediemi  atd.

- Využívat  pro talentované žáky školní systém soutěží / dle potřeby v jakém oboru/

- Rozvíjet nadání žáků nabídkou zájmových kroužků.

- Hodnotit výstupy žáků /absolvent 4. a 5.roč. - pasování na žáka  5.a 6. roč. jiné školy,absolvent MŠ- pasování na žáka 1.roč. ZŠ/.

- Doporučit logopedickou péči  rodičům jednak na logopedii v nemocnici Kyjov nebo logopedickou nápravu  poskytovat ve škole formou kroužku / pro žáky 1. roč./.

V případech hrozících hodnocením nedostatečně je povinnost žákovi pomoct,vhodně ho motivovat ke zlepšení stavu.Známka na vysvědčení by měla mít nejen vypovídající hodnotu,ale měla by působit i výchovně.

 

11. Způsob vyhodnocování práce žáků

- Žáci 1. ročníku jsou v prvním čtvrtletí hodnocení pomocí razítek,známek, dochází postupně k seznámení s pravidly hodnocení.

- Stanovit kritéria hodnocení.

- Žáka s vývojovými poruchami učení na žádost rodičů klasifikovat slovně.

- Klasifikovat jen probrané a dobře procvičené  učivo.

- Všechny písemné práce zakládat do žákovského portfolia.

- Používat širší kritéria hodnocení,oceňovat nejen výsledky,ale i úsilí žáka,používat pochvaly

- Odměňovat žáky netradičně –3. a 4. roč.- palce,1. a 2. roč. - smajlíky a využívat jejich výhod / výměnný obchod/

- Významným prvkem procesu je práce s chybou, žáci mají právo dělat chyby = příležitost naučit se to lépe.

 

 12. Mimotřídní a zájmová činnost

   Mimotřídní a zájmová činnost musí být přirozenou součástí výchovně vzdělávacího procesu. Zaměřit se především na:

- Na rozvoj práce s žáky v rámci bezplatných zájmových kroužků –výtvarných, jazykových, mediálních, tanečních, pěveckých, počítačových a sportovních.

- Na práci školní družiny a jejich  zájmových kroužků .

- Rozvíjet další výchovy, jako je  protidrogová, dopravní, zdravotní  /přiměřeně věku/

- Využívat venkovní sportovní hřiště a školní zahradu, vytvářet tak vztah ke sportovním aktivitám.

 

13. Škola a veřejnost

- Velmi intenzívně spolupracovat s rodiči, poskytovat jim základní a objektivní informace o škole a informovat je o studijních výsledcích dětí. Snažit se více rozvíjet oboustranný tok informací  (rodiče o škole).Spolupracovat se školskou radou.

- Veřejnosti poskytovat základní a objektivní informace o škole.

- Připravovat pro rodiče a celou veřejnost  kulturní programy (výstavy žákovských prací, představení žáků, tradiční kulturní akce pořádané žáky, oslavy apod.), protože rodiče mají stále malý zájem zúčastnit se společných akcí.

- Aktualizovat stále internetové stránky školy.

- Komunikovat s rodiči přes internet / omluvenky,docházka, domácí úkoly,oznámení atd./

- Vypracovat dotazník pro rodiče a na základě vyhodnocení řešit případné problémy a požadavky.

- Spolupracovat s OÚ Ostrovánky –pořádání výtvarných výstav ,vystavování výrobků dětí při pořádání různých zvyků / vánoce,velikonoce/.

- Dále s veřejností  pokračovat / dle zájmu/ ve sběru elektrospotřebičů a účastnit se projektů , které nabízí www.  Recyklohraní.

 

 

 

 

AKTIVITY

------------------

1. Zájmová činnost

- Nabídnout žákům různé kroužky /již oblíbené : míčové hry,počítače, vaření /dle zájmu další./

- Organizovat různé soutěže s okolními školami.

- Nabídnout zájmové kroužky ,které pořádá DDM Kyjov,Ždánice

 

2. Školní družina

- Podílet se na společenských akcích.

- Zaměřit se na odpočinkovou,relaxační a zájmovou činnost.

- Vytvořit přátelství s podobně velikou  skupinou ŠD / z celé ČR./

 

3. Informační centrum

- Pravidelně aktualizovat www stránky. Plánujeme založit nové modernější stránky

- Pravidelně zveřejňovat plány, úkoly, úspěchy v  místní kabelové televizi

- Pravidelně obnovovat nástěnky ve škole ,u zástávky.

- Pořádat dny otevřených dveří pro rodiče.

 

4. Spolupráce se školami

- Pokračovat v návštěvách mateřské školy do ZŠ  - příprava na vstup do 1. ročníku.

- Pořádat spolu s MŠ a ŠD společné kulturní akce,soutěže.

- Konzultace s rodiči MŠ  o přípravě do 1. ročníku  ZŠ.

- Pořádat se sousedními školami ZŠ Bukovany a ZŠ  Lovčice kulturní akce /kina, koncerty, DV,plavání, divadla ,besedy,výlety atd.

- Pořádat se školami Bukovany , Lovčice a Sobůlky  sportovní utkání ve vybíjené ,florbalu, zdravověda.

- Konzultovat se ZŠ Ždánice a ZŠ  Kyjov výuku AJ / žáci 4. roč.pokračují na těchto školách v 5. ročníku/. V minulých letech, žáci,  kteří odešli do 5. roč. do Kyjova a Ždánic  měli výborné znalosti a výsledky / konzultace s uč., která je učí/.

- Porovnávat studijní výsledky žáků se sousedními školami formou společně vytvořených testů.

 

 

 Perspektiva  školy

--------------------------

Obec si přeje zachování školy ve vesnici i když dochází k odlivu mladé generace  z obce.  Zároveň řeší patovou situaci s nedostatkem finančních prostředků, které musí vynakládat do neziskové organizace jakou je škola. Přesto musím  říci, že postoj zastupitelstva je velmi vstřícný a škola se postupně modernizuje,opravuje a spolupráce je na výborné úrovni. V Nechvalíně také velmi aktivně pracuje myslivecké sdružení,které pořádá různé akce pro děti . Spolupráce se sdružením je také na do dobré úrovni a chtěli bychom tuto spolupráci ještě více prohloubit.

 

  V souvislosti se současnými trendy se škola zaměří:

- Na výpočetní techniku, aby každý žák, který dokončí docházku na naší škole ovládal uživatelsky výpočetní techniku a uměl pracovat s INTERNETEM.

- Na cizí jazyky , aby každý žák, který dokončí školní docházku na naší škole , ovládal základy jednoho cizího  jazyka- AJ./případně i druhého NJ/

- Pro udržení počtu žáků navázat větší spolupráci s rodiči a podporovat vztah žáků k obci  a k jejím  tradicím.

- Nadále vést a hlavně zkvalitňovat webové stánky školy.

- Stát se střediskem vzdělanosti a poradenství v obci.

- Trvale se snažit,aby škola byla pro děti místem radosti,úspěchu a nejenom místem, kde se učí a musí poslouchat.

- Zachovat nebo případně rozšířit výběr doplňkové zájmové činnosti.

- Ve spolupráci se zřizovatelem dobudovat školní zahradu – obohatit o další průlezky  a zřídit hrací a odpočinkové plochy.

- Škola – dořeší  úpravu školního dvoru / pořízení posezení z palet,prořezání stromů/

- Nadále spolupracovat se zřizovatelem,školskou radou a rodičovskou veřejností.

- Dále dbát na plnohodnotnou a vyváženou zdravou stravu a vhodnou skladbu jídelníčku

- Prezentovat MŠ , ZŠ  jako zařízení ,kde se pedagogové snaží o všeobecný rozvoj všech složek osobnosti dítěte,o rozvoj oblasti mezilidských vztahů,vztahů k přírodě , k obci,ve které žijí a ne jako zařízení,kde se děti jen učí,hrají a hlídají.

 

  Doplňovat a  stále zkvalitňovat  školní vzdělávací programy v rámci inkluze ZŠ a MŠ.

 

 

 

 

Projednáno na pedagogické radě dne 26.11.2019 

Koncepční záměry budou projednány se školskou radou a zřizovatelem.                                     

 

 

 

Zpracovala:   Mgr.Alena Rektoříková, ředitelka školy