Základní škola Přerov, Boženy Němcové 16, tel. 581 297 921, zsbn@zsbn-prerov.cz
Návrh stanov žákovského parlamentu
na funkční období školního roku 2024/2025 až 2025/2026
Cíle žákovského parlamentu
- Spoluúčast žáků na organizaci školy – viz akční plán na daný školní rok
- Rozvoj vzájemné komunikace, posílení vztahů mezi žáky, učiteli a vedením školy
- Zvýšení odpovědnosti a pocitu sounáležitosti se školou
- Posílení důvěry ve schopnosti žáků
- Zlepšení klimatu školy
- Pěstovat pěkné vztahy mezi žáky, vzájemnou pomoc a respekt
- Všímat si, snažit se předcházet, upozorňovat, případně pomáhat při odstranění projevů rizikového chování jako je šikana, agrese, záškoláctví apod.
- Podporovat zdravý způsob života bez drog a návykových látek
- Upevňovat zodpovědnost za své chování a jednání
- Dodržovat pravidla bezpečnosti a školního řádu ve škole
- Získání prestižní pozice ve škole (aby ho brali vážně žáci, učitelé i rodiče)
- Udržovat a podílet se na vytváření estetického prostředí ve škole
- Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili svoje povinnosti
Volební systém
- 2. týden v září 2024 – realizace voleb
- Vybrat kandidáty z 2. – 9. třídy
- Zvolit 2 zástupce z 2. – 9. třídy
- Zvolit 2 zástupce z 4. – 7. třídy, 9. třídy a 1 zástupce z 2.A, 2.B, 3.A, 3.B a 8.A, 8.B třídy.
- Zvolení zástupci budou ve funkci do konce školního roku 2025/2026 – funkční období tedy 2 rok.
- 3. týden v září 2024 - slavnostní vyhlášení, jmenování do funkce a podpis smluv
- 4. týden v září 2024 - zahájení činností žákovského parlamentu
Ukončení mandátu v žákovském parlamentu
- Mandát člena ŽP skončí v případě:
- Po ukončení volebního období nebude již znovu zvolen
- Jakýmkoli způsobem porušuje smlouvy a ŽP rozhodne o ukončení jeho mandátu
- Za hrubé porušení školního řadu a koordinátoři ŽP rozhodnou o ukončení jeho mandátu
- Z vlastního rozhodnutí, že již nechce být členem ŽP
- V Případě ukončení mandátu člena ŽP v průběhu volebního období si daná třída vybere nového zástupce (pokud bude více jak 1 kandidát, uspořádají se ve třídě mimořádné volby). Možné vybírat z původních kandidátů, ale i nových.
Pravomoci parlamentu
- Vnitřní záležitosti školy, které žáci potřebují ovlivnit.
- Vnější záležitosti školy (spolupráce s partnerskými školami, žákovskými parlamenty, komunikace s městem…)
- Projektové záležitosti (plánování a realizace projektových aktivit)
- Mediální záležitosti (propagace žákovského parlamentu uvnitř školy i mimo ni – media, web)
- Řešení ekologické problematiky školy a okolí
- Možnost oficiálně jednat s vedením školy a vystupovat na poradách
- Poradní orgán vedení školy
Pozn: V kompetenci žákovského parlamentu není: řešení citlivých osobních sporů, změn v běžném chodu školy, návrhy na způsob výuky apod. – mohou však podávat podněty.
Výjimka: Mohou projednávat v případě, že se na žákovský parlament obrátí vedení školy.
Struktura žákovského parlamentu
- V žákovském parlamentu jsou zastoupeni žáci 2. – 9. třídy
- Žákovský parlament vedou čtyři koordinátoři, kteří vzájemně spolupracují
- Místo schůzek bude ………
- Parlament se schází dle potřeby 1x týdně (min. alespoň 2x měsíčně)
Práva a povinnosti členů žákovského parlamentu
- Přinášejí informace z ŽP do své třídy a naopak.
- Odpovědně plní své úkoly obdržené na zasedání ŽP
- Aktivně se podílejí na projektech ŽP
- Reprezentují svou třídu, kterou v ŽP zastupují
- Plní své povinnosti vyplývající z jejich role / smlouvy se školou
- Vybízejí ostatní žáky školy k spolupráci na aktivitách parlamentu
- Přinášejí vlastní náměty pro činnosti parlamentu
- Prezentují výsledky své činnosti ve škole (i mimo ni)
- Dodržuje školní řád, vyhýbá se jakýmkoliv formám rizikového chování a dohlíží nad striktním dodržováním školního řadu a vyvíjí snahu předcházet rizikovému chování ve škole
Práva a povinnosti koordinátorů
- Cíleně předává odpovědnost žákům
- Spolupracuje s třídními učiteli
- Zajišťuje formální podmínky pro parlament
- Motivuje členy ŽP i ostatní žáky ke spoluúčasti na životě školy
- Vytváří zábavné složky činnosti ŽP (vymýšlí skupinové aktivity, navrhuje program pro členy parlamentu i mimo školu)
- Stanovuje cíle pro ŽP a plánuje činnosti ŽP na celý školní rok (ve spolupráci s vedením školy, popř. s dalšími učiteli)
- Účastní se dalšího vzdělávání (DVPP, metodiky, sebereflexe, sdílení zkušeností s jinými školami, supervize, mentoring)
Práva a povinnosti vedení školy
- Stanovení a podpoření formálních podmínek
- Prezentace a obhajoba činností ŽP před pedagogickým sborem a zaměstnanci školy
- Snaží se odměnit koordinátory (vzděláváním, časově, finančně)
- Konzultuje se zástupci ŽP (v roli poradců u některých rozhodnutí o životě školy)
- Pravidelně se schází s koordinátory (plán práce, zpětná vazba)
- Otevřeně se vyjadřuje k nápadům žáků (hledání cest, jak uskutečnit jejich návrhy)
- Akceptuje výukové metody, které rozvíjejí dovednosti potřebné v ŽP
- Cíleně posiluje prestiž ŽP (vyjadřuje podporu ŽP, veřejná pochvala)
Delegování pravomocí koordinátorského týmu
Koordinátor – příprava školení pro pedagogy, příprava smlouvy, zapsání do ŠVP, sladění s třídnickými hodinami, vedení ŽP, pravidelné informování pedagogického sboru, spolupráce s třídními učiteli.
Vedení školy – příprava školení pro pedagogy, příprava certifikátu, spolupráce na propagaci parlamentu, nastavení a podpora formální podmínek a realizačního týmu, podíl na volbách, propojení parlamentu a třídnických hodin.
Učitel – pomoc při vedení parlamentu, propagace směrem k žákům a učitelům, metodická pomoc při realizování třídnicích hodin.
Odměňování žákovského parlamentu
- Zážitkový výjezdní kurz, výlet, návštěva kina, návštěva partnerských škol
- Za vzorné plnění svých povinností – pochvala ředitele školy
Přílohy
Příloha č. 1 – Návrhy neformální smlouvy
Smlouva mezi koordinátorem žákovského parlamentu a vedením školy
Smlouva mezi členem žákovského parlamentu a školou
Smlouva mezi členem žákovského parlamentu a jeho třídou
Příloha č. 2 - Plán činností na daný školní rok
Žákovský parlament a vedení školy schválili ústavu žákovského parlamentu
V Přerově, dne ………………….
Podpisy členů žákovského parlamentu
Podpisy koordinátorů žákovského parlamentu Popis a razítko školy
……………………………… ………………………………
Mgr. Jiří Daněk Mgr. Bc. Ilona Bočinská
………………………………
Mgr. Marika Možnarová
………………………………
Bc. Adéla Nezhybová, DiS.